De lastige eter

Blog 3: De lastige eter

September 2019, Blog 3: De lastige eter

De zomervakantie is voor de meeste mensen inmiddels voorbij, alle schoolgaande kinderen zijn weer druk bezig en inmiddels ben ik ook weer gestart met het inloopspreekuur bij de twee locaties in Wageningen. Mooi moment om even de balans op te maken. Wat voor vragen krijg ik nu zoal op het spreekuur. Het valt me op dat de meerderheid van de ouders kampen met problemen dat hun kinderen geen groente willen eten of slechts een paar groente lekker vinden, slecht eten of zelfs helemaal niet willen eten. Iets waar je je als ouder enorm veel zorgen over kan maken.

De vraag is dan ook hoe ga je hier als ouder mee om zodat het niet een continue strijd wordt aan tafel met je peuter en hoe houd je de sfeer positief. Gek genoeg weten veel ouders niet dat ongeveer de helft van de kinderen op enig moment in de kindertijd kieskeuriger is met eten. Ongeveer 50% van alle kinderen tussen de 1.5 en 6 jaar gaat door zo’n fase waarin ze ineens anders of minder gaan eten. Wat belangrijk is om in gedachten te houden dat dit een normale ontwikkeling is. Zolang je kind nog goed groeit, niet vaker dan normaal ziek is en voldoende energie heeft, hoef je je geen zorgen te maken.

Echter vervelend en frustrerend (voor beide partijen zowel voor ouder als kind!) kan het wel zijn. Hoe je hier nu het beste mee om kan gaan is lastig te omschrijven omdat er het beste een video-opname gemaakt kan worden om zo op maat advies te geven. Hierbij kijk ik naar de signalen die je kind afgeeft en houd ik rekening met de opvoedingsstijl van de ouders. Hieronder zal ik wat algemene tips geven die van toepassing kunnen zijn om de sfeer positief te houden:

1. Communiceer met je kind aan tafel. Benoem wat je doet en waarom, en ga daarnaast in op wat je kind zegt en doet. Zo leren jullie elkaar goed begrijpen.

2. Eet mee met je kind en geef het goede voorbeeld (je bent een rolmodel voor je kind). Laat zien dat eten leuk en lekker is, en maak er een gezamenlijk moment van aan tafel.

3. Hanteer duidelijke regels aan tafel, en pak dit steeds op dezelfde manier aan. Op die manier creëer je duidelijkheid en voorspelbaarheid voor je kind. Blijf de regels herhalen, het duurt vaak lang voor het echt blijft hangen! Je geduld zal uiteindelijk worden beloond.

Volgende blog zal ik nog wat meer vertellen over hoe je nu de regie bij je kind kan houden terwijl je zelf de leiding hebt met de aandacht voor het eten.

Het valt me ook op tijdens het inloopspreekuur dat ouders langskomen met vragen over het eetgedrag als hun kind al 2.5 jaar of ouder is. Het wordt steeds moeilijker om bepaald gedrag wat er ingeslopen is te veranderen dus ik kan niet genoeg benadrukken dat het belangrijk is om op tijd te beginnen met het aanleren van een gezond eetpatroon. Mijn methode helpt hierbij en geeft zowel de ouder als het kind een gezonde start en (zelf)vertrouwen, Idealiter zou ik dus starten bij de overgang van melk naar het eerste hapje en dan het kind volgen tot 1.5-2 jaar. Op die manier heb je een sterke/stevige basis en uit onderzoek blijkt dat voedselvoorkeuren en smaakontwikkeling voor een groot gedeelte al vroeg worden bepaald, vastgelegd worden in de eerste levensjaren en voorspelend zijn voor later eetgedrag. Kortom begin op tijd.

Nieuwsgierig? kom langs op een van mijn inloopspreekuren of mail of bel/app me.

Delen = fijn!

Victoire de Wild/victoire.dewild@gmail.com /T. 06-15302652.

Groente & Meer

www.groenteenmeer.nl